داروی Ab8 یک موفقیت بزرگ در مقابله با COVID-19: یک جزء کوچک از آنتی بادی توانست ویروس SARS-CoV-2 را کاملا خنثی کند

 14سپتامبر 2020- دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبورگ، کوچکترین مولکول بیولوژیکی که تاکنون جدا شده است را در حجم انبوه تولید کردند، این جزء کوچک توانست ویروس SARS-CoV-2، -عامل بیماریCOVID-19 -، را به طور کامل و به طور اختصاصی خنثی کند. این مولفه از آنتی بادی، که 10 برابر کوچکتر از آنتی بادی کامل است، برای ساخت دارویی به نام"Ab8" مورد استفاده قرار گرفت که پتانسیل استفاده به عنوان یک داروی درمانی و پیشگیری کننده در برابر SARS-CoV-2 را دارد.

محققان نتایج تحقیقات خود را بر روی این دارو امروز (14 سپتامبر 2020) در مجله Cell منتشر کردند، آنها نشان دادند کهAb8  در پیشگیری و درمان عفونت SARS-CoV-2 در موش و همستر بسیار موثر است. اندازه کوچک آن نه تنها باعث افزایش پتانسیل انتشار آن در بافتها برای خنثی سازی بهتر ویروس می شود، بلکه تجویز دارو را از طریق راه های دیگر از جمله استنشاق امکان پذیر می کند. نکته ی مهم این است که Ab8 به سلولهای انسانی متصل نمی شود، و این نشانه خوبی است زیرا سبب ایجاد عوارض جانبی منفی در افراد نخواهد شد.

دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبورگ همراه با دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی (UNC) و واحد پزشکی دانشگاه تگزاس (UTMB) در گالوستون و همچنین دانشگاه بریتیش کلمبیا و دانشگاه ساسکاچوان، Ab8 را ارزیابی کردند.

دکتر John Mellors، رئیس بخش بیماری های عفونی در UPMC و Pitt، گفت: Ab8، نه تنها درمانی برایCOVID-19  است، بلکه همچنین می تواند برای جلوگیری از ابتلا به عفونتSARS-CoV-2  مورد استفاده قرار گیرد. آنتی بادی هایی با اندازه بزرگتر در برابر سایر بیماری های عفونی موثر بوده و به خوبی تحمل شده اند، این موضوع ما را امیدوار می کند که Ab8 می تواند یک درمان موثر برای بیماران مبتلا به COVID-19 و برای محافظت از کسانی باشد که قبلا به این عفونت مبتلا نشده اند و در برابر این بیماری مصون نیستند.

این جزءکوچک از آنتی بادی، دومین متغیر و زنجیره ی سنگین (VH) یک ایمونوگلوبولین است که نوعی آنتی بادی موجود در خون می باشد. این جزء از میان بیش از 100 میلیارد نامزد احتمالی که از پروتئین اسپایکSARS-CoV-2 ، به عنوان طعمه استفاده می کنند، پیدا شد. Ab8، هنگامی ایجاد می شود که دومین VH با بخشی از ناحیه ی دم ایمونوگلوبولین به هم متصل می شوند. این مولکول کوچک بدون داشتن حجم بزرگ یک آنتی بادی کامل، عملکردهای ایمنی یک آنتی بادی با اندازه کامل را دارد.

شرکت تازه تأسیسAbound Bio ، تحت حمایتUPMC ، مجوز تولیدAb8  را در مقادیر بالا برای سراسر جهان کسب کرده است.

پرفسور Dimiter Dimitrov،نویسنده ارشد این مقالهو مدیر مرکز آنتی بادی درمانی در Pitt، یکی از اولین کسانی بود که آنتی بادی های خنثی کننده ی کرونا ویروس SARS اصلی، را در سال 2003 کشف کرد. در سال های بعد، تیم وی آنتی بادی هایی قوی برای بسیاری از بیماری های عفونی دیگر، از جمله بیماری های ناشی از ویروس هایMERS-CoV ، dengue، Hendra و Nipah، را کشف کردند. آنتی بادی علیه ویروس های هندرا و نیپا در انسان ارزیابی شده و برای استفاده بالینی بصورت داروی تحقیقاتی در استرالیا تأیید شده است.

تحقیقات بالینی در حال آزمایش پلاسمای خون افراد بهبود یافته ازCOVID-19  هستند، که حاوی آنتی بادی علیه این ویروس است تا به عنوان درمانی برای کسانی که به این عفونت مبتلا شده اند، مورد استفاده قرار گیرد. اما برای کسانی که ممکن است به آن نیاز داشته باشند، پلاسمای کافی وجود ندارد و اثربخشی این روش هنوز اثبات نشده است.

به همین دلیل پرفسور Dimitrov و تیم او تصمیم گرفتند ژن مربوط به یک یا چند آنتی بادی بلاک کننده ی ویروس SARS-CoV-2 را جدا کرده و تولید انبوه آنها را آغاز کنند. در ماه فوریه،  پرفسورWei Li، دستیار مدیر مرکز آنتی بادی درمانی Pitt و یکی از نویسندگان اصلی این تحقیق، شروع به غربالگری در کتابخانه های بزرگ اجزای آنتی بادی های گرفته شده از نمونه های خونی انسان کرد و چندین کاندیدای آنتی بادی درمانی از جمله Ab8 را در آن زمان پیدا نمود.

سپس یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکترTseng ، در مرکز Biodefense و Emerging Diseases در UTMB و آزمایشگاه ملی گالوستون، Ab8 را با استفاده از ویروس زنده یSARS-CoV-2 ، آزمایش کردند. Ab8 در غلظت های بسیار کم، مانع از ورود ویروس به سلول ها شد. با در دست داشتن این نتایج، پرفسور Ralph Baric و همکارانش در UNC با استفاده از نسخه اصلاح شده ی SARS-CoV-2، مولکول Ab8 را با غلظت های مختلف در موش آزمایش کردند. حتی در کمترین دوز، Ab8 نسبت به نمونه های درمان نشده توانست مقدار ویروس عفونی را 10 برابر کاهش داد. Ab8، همچنین در معالجه و پیشگیری از عفونت SARS-CoV-2 در همسترها موثر بود، همانطور که توسط پرفسور Darryl Falzarano و همکارانش در دانشگاه ساسکاچوان ارزیابی شد. پرفسور Sriram Subramaniam و همکارانش در دانشگاه بریتیش کلمبیا با استفاده از تکنیک های پیچیده میکروسکوپ الکترونی، روش منحصر به فرد خنثی سازی موثر ویروس توسط Ab8 را کشف کردند.

پرفسور Mellors، استاد برجسته پزشکی، که دارای کرسی اعطایی برای حذف جهانی HIV و ایدز در Pitt است، گفت: بیماری همه گیر COVID-19 یک چالش جهانی است که بشریت با آن روبرو است، اما احتمالاً علوم پزشکی و نبوغ انسانی بر آن غلبه خواهد کرد، ما امیدواریم که آنتی بادی هایی که کشف کرده ایم در این پیروزی نقش داشته باشند.

منبع:

https://scitechdaily.com/ab8-covid-19-drug-breakthrough-tiny-antibody-component-completely-neutralizes-the-sars-cov-2-virus/